Nieuws
We zijn er nog!
- Details
- Gepubliceerd: 03 december 2022 03 december 2022
Beste lezer,
Wanneer u dit bericht leest, hebben we er twee jaar met Corona perikelen op zitten. En al die tijd hebben we niets van ons laten horen.
Maar we zijn er nog!
We zullen binnekort weer de nodige berichten gaan plaatsen en ook ons Facebook account zullen we niet vergeten. Daar zullen ook weer publicaties gaan plaatsen.
Houd dus deze site en onze Facebook pagina in de gaten!
Dec 2022
Uitzetten van het nieuwe tracé
- Details
- Gepubliceerd: 08 oktober 2017 08 oktober 2017
Het tracé over de bruggen
Nadat nu de plaats van de bruggen is bepaald wordt het tijd om over het verloop van het tracé over de bruggen een besluit te nemen. Hierbij is het belangrijk er op te letten dat het verloop niet al erg gedowngen aan doet. Helemaal conform de werkelijkheid zal het nooit zijn op een modelbaan maar het moet wel goed lijken.
Zolas al in een eerder artikel gezegd, hebben we voor twee bruggen gekozen waarbij we de aanname hebben gedaan dat er oorspronkelijk maar één brug lag en er later, bij de verdubbeling van het spoor, een tweede is bij gekomen. Met dit gegeven dienen we dan ook rekening te houden met de loop van de sporen. En, in een later stadium, ook bi het baanlichaam waarop de sporen komen te liggen.
Op de afbeelding rechts is de tijdelijke ondergrond te zien. Dit is vrij ruim opgezet zodat we voldoende ruimte hebben om met de sporen te schuiven. De tijdelijke ondergrond bestat uit een plaat berken triplex van 6 mm dikte. Dit is voldoende want de latere ondersteuning met het baanlichaam zal hier de nodige strekte geven.
De plaat is een gebruikelijke handelsmaat uit de bouwmarkt en ca. 60x120 cm in afmeting, die we in de lengte doormidden gezaagd hebben. We hebben dus twee platen van ca 120 cm lengte en aangezien we twee bakken moeten overspannen is dat dus precies wat we nodig hebben.
TIP :
Het gebruik van 6 mm berken triplex heeft tal van voordelen voor de modelbouwer. Niet alleen is het vrij lichtgewicht materiaal. Het laat zich ook makkelijk bewerken. Het laat zich prima zagen en boren.
Je kunt deze plaat overigens ook prima snijden. Maar gebruik dan wel bijvoorbeeld een stevig stalen Stanley (breek)mes of vergelijkbaar.
Gebruik in elk geval geen goedkoop, vaak kunstof, breekmes uit de aanbiedingen ramjs. Dat is veel te instabiel en gevaarlijk omdat het mes op ongewenste momenten kan breken.
En leg hieronder ook weer een plaat multiplex oid. Doe dit in geen geval direct op je laminaatvloer of op je keukentafel. Je mag zelf raden waarom...
Start seizoen 2017-2018
- Details
- Gepubliceerd: 05 september 2017 05 september 2017
Start seizoen 2017-2018
De vakantie zit er weer op voor menig modelbouwer, de dagen lengen en de meteorologische herfst heeft weer zijn intrede gedaan. Hoogste tijd dus om onze hobby weer op te pakken.
Vakantie of niet, we zijn niet stil blijven zitten en hebben de afgelopen maanden noest doorgewerkt, al lag het tempo wel iets lager met al die hete zomerdagen. Het zweet stroomde rijkelijk op onze clubzolder en de koelkast draaide overuren.
Ook lopen we op vakantie niet alleen transpiratie op maar doen we natuurlijk ook de nodige inspiratie op tijdens tochtjes of bezoek aan het buitenland. En ongetwijfeld zult u nog het nodige aantreffen over dat wat onze leden tijdens de vakantie hebben beleeft.
Een brug slaan
- Details
- Gepubliceerd: 25 september 2017 25 september 2017
Een brug slaan
We zijn intussen vol enthousiasme bezig met het inpassen van de twee nieuwe bakken. Daar willen we straks een brug over een riviertje plaatsen.
We hebben hier gekozen voor een brug - of eigelijk twee bruggen - met een zogenaamde buikligger. Dit is een niet alledaags type brug en dat leek ons wel net zo leuk. Op diverse banen zie je meestal een of andere vorm van een boogbrug of vakwerkbrug. Wij zijn lekker eigenwijs wilden het anders.
Medio 2017 - Waar wordt aan gewerkt
- Details
- Gepubliceerd: 29 juni 2017 29 juni 2017
Medio 2017
We hebben even niet van ons laten horen maar we zijn nog steeds springlevend. Intussen is er een begin gemaakt met de "stoffering" van de baan. In ons geval betekent dat de aanleg van enige sloten en het strooien van gras.
We hebben nog maar eens een overzichtsfoto van de baan geplaatst, dit keer gezien vanaf de oostelijke zijde van het station (de baan staat bij ons in de clubruimte met de "rug" naar het westen).
We hebben in verband met de werkzaamheden de losse bebouwing zoveel mogelijk weggenomen. Zo kunnen we overal beter bij maar beschadigd er ook minder. Altijd prettig. Wanneer de scenery straks bijna gereed is gaan we de bebouwing definitief plaatsen.
We zullen eens nader ingaan op met name de aanleg van de sloten en het strooien van het gras.