Afdrukken
Gepubliceerd: 05 september 2017 05 september 2017

Start seizoen 2017-2018

De vakantie zit er weer op voor menig modelbouwer, de dagen lengen en de meteorologische herfst heeft weer zijn intrede gedaan. Hoogste tijd dus om onze hobby weer op te pakken.

Vakantie of niet, we zijn niet stil blijven zitten en hebben de afgelopen maanden noest doorgewerkt, al lag het tempo wel iets lager met al die hete zomerdagen. Het zweet stroomde rijkelijk op onze clubzolder en de koelkast draaide overuren.

Ook lopen we op vakantie niet alleen transpiratie op maar doen we natuurlijk ook de nodige inspiratie op tijdens tochtjes of bezoek aan het buitenland. En ongetwijfeld zult u nog het nodige aantreffen over dat wat onze leden tijdens de vakantie hebben beleeft.

 

Zicht op de vijver

De vijver

In mei hebben we u de vijver in aanbouw laten zien Facebook link. Daar is intussen het nodige aan gedaan. Zo is de vijver nu van "water" voorzien. We hebben hier gekozen voor WS Realistic Water.

Dit is een vloeibare transparate massa, die na uitharding vollegig transparant opdroogt. Kunst is hierbij om niet alles ineens er in te kieperen maar steeds in dunnen lagen te werken. Zorg wel dat de lagen telkens in één geheel worden gegoten, dat voorkomt hinderlijke scheidingslijnen.

Hier zijn wij ook door ondervinding wijs geworden. Het valt niet echt op omdat we het oppervlak nog hebben nabehandeld met kleine golfjes. Hierover zullen we later nog terug komen, met wat meer tips over het gebruik van oa het WS Realistic Water.

 

TIP :
Twee zaken met WS Reaistic Water willen we u echter bij voorbaat niet onthouden:

Het oppervlak blijft toch een beetje zacht en het is absoluut af te radden hier voorwerpen op te plaatsen. Deze zullen anders een blijvend indruk achterlaten.

Ook is het belangrijk dat er geen drirect zonnestraling opvalt want dat veroorzaakt melkachtige witte vlekken. Die trekken later meestal wel weer weg maar het is beter dit te voorkomen.

Aankleding van de vijver

De aankleding van de vijver met begroeing

Een vijver zonder begroeing langs de kanten is natuurlijk wel mogelijk maar niet erg realistisch en doet erg kaal aan. Hiernaast zien we een detail van de vijver waar reeds de nodige begroeing is aangebracht.

We onderscheiden wat riet en enige waterplanten als lisdoddes. Het is een begin en zeker nog niet af. De plukjes "riet" en de "lisdoddes" werden in een klein geboord gaatje gelijmd en gestopt.

Dit ziet er goed uit en je verwacht elk moment een eend uit het riet op te zien duiken. Apropos eenden: deze en ook andere watervogels als zwanen zullen nog op de vijver gaan verschijnen.

Wellicht is er ook nog ergens plaats voor een enzame visser in een bootje die zijn geluk beproefd. Of is hij alleen maar blij dat hij even van huis kan... We zullen nog wel eens terug komen op de vijver om u de vorderingen te laten zien.

Uitbreiding

We hebben zoals al in het vorige bericht al aangekodiogd de baan een stukje laten zakken. De poten zijn allemaal ca 10 cm ingekort, zodaning dat er een goede aansluiting is op een vast deel op onze clubzolder. Hierop ligt een klein deel van de rechter keerlus. Daar komen we later nog wel op terug.

De nieuwe bakken zijn bijna klaar

Al langer zaten wij te dubben over de rechterkant van de baan. Zoals het gepland was zou de keerlus, verborgen in een berg o.i.d. vrij kort op het station volgen. En dat vonden wij steeds minder aantrekkelijk, een trein met de de sleep nog in de berg voor het inrijsein.

Daarom hebben we besloten om de stoute schoenen aan te trekken (we hadden bij aanvang van deze baan gezegd dat we met maximaal 10 bakken zouden beginnen) en een kleine uitbreiding bedacht.

Hiernast ziet het resultaat, twee bakken voor een extra rijlengte van 2,4 meter. En omdat we op een toch wel wat vlakke baan ook wat meer relief wilden is besloten deze sectie als een verdieping op te gaan bouwen. Blikvanger zal hierbij een viaduct zijn met een buikligger overspanning over een riviertje.

Mits er ruimte voor is willen we bij deze rivier iets van bedrijfighied plaatsen. Zo is er een plan voor een steenfabriek. We zullen hier in een volgende uitgave nog op terug komen. Ook moet er ergens nog een weg langs komen (met car system).

Tot een volgende keer!