Afdrukken
Gepubliceerd: 08 maart 2017 08 maart 2017

Stand van zaken

Op dit moment zijn we een aardig stuks verder met onze nieuwe modulebaan dan een jaar geleden. Natuurlijk is hij nog niet 'klaar' en valt er nog heel veel te doen. Maar we zijn op de goede weg en het begint steeds meer op een modelbaan te lijken.
20161116 perron s

De sporen tussen de beide keerlussen — die overigens tijdelijk zijn, althans er moet nog een beter ontwerp gemaakt worden en uitgevoerd — zijn intussen voor een goed deel van ballst voorzien. Op de afbeelding hiernaast (klik voor volledig) heeft u een idee van het resultaat van de werkzaamheden van het instrooien (stand november 2016).

De ballast ligt er netjes bij en de basiskleur is goed gelukt (met dank aan Horster-Modelbouwwereld). De zich tussen de sporen bevindende ruimte is opgevuld met een strooimateriaal van een fijnere structuur, dat eigenlijk bedoeld is voor de schaal N. Dit was meer een gelukje bij een ongelukje want deze fijnere soort was oorspronkelijk bedoeld voor de rails in te strooien.

Wij dachten dat dit de juiste korrelgrootte was, met in het achterhoofd dat steenslag voor modelspoor vaak te grof is naar schaalverhouding. Echter na enige proefstukjes gemaakt te hebben, kwamen wij tot de conclusie dat het door HM gebodene H0 strooimateriaal beter voldeed om een realistische railbedding weer te geven.

We hebben dit zelfde N strooimateriaal gebruikt om de perrons aan te kleden. Hierbij moeten we wel het voorbehoud maken dat met de afwerking nog de nodige nuances in de kleuren zullen worden aangebracht, door washes, kleurpoeder en begroeiing, zodat de eentonigheid wordt vermeden van een hagelnieuw aangelegd perron. Ook de sporen zullen nog op vergelijkbare wijze worden nabewerkt.

Bebouwing

20161116 voorlopige opstelling bebouwing s

Bijna elke week komt er wel weer een gebouw gereed voor onze modulebaan. We hebben al een aantal proefopstellingen gedaan en de laatste waarbij we een aantal panden wat scheef gaan zetten, dat wil zeggen niet loodrecht of haaks op de lengteas van de modulebaan, lijkt ons het best te bevallen.

Op de afbeelding hiernaast ziet u het idee. We hebben daarbij al vastgesteld dat het pand rechts ook beter niet haaks kan zijn. Daarvoor in de plaats komt het Auhagen hoekpand dat kan opgebouwd worden in de verhouding 75°, 90° en 115°, waarbij wij dan kiezen voor 75°.

Het plein dat er voor ligt wordt dan ook schuin aangelegd en dat heeft tevens weer voordelen voor het Faller carsystem dat er nog in moet komen. Doordat de bochten op deze manier niet zo scherp zijn denken we dat de loop van de wat langere modelauto's beter zal gaan.

We bestuderen op dit moment nog om wat meer refiëf te maken op de baan, immers in werkelijkheid is zelden alles vlak. En in het geval van ons Duitse thema is dat zeker het geval. Het idee is om de weg – op de afbeelding met blauwe banen aangegeven – hier iets verdiept aan te leggen en tegelijkertijd het perron dat er voor ligt met een talud af te sluiten.

We moeten er voor waken dat dit niet te veel wordt maar aangezien we een plaat van 20 mm schuim als basis hebben, zullen we dus zeker niet dieper dan dat gaan en wellicht zelfs minder. Uiteindelijk moet het optisch een indruk geven van een wat hoger gelegen emplacement maar de Faller auto's moet nog wel goed blijven rijden.

Bomen

20170125 Populieren s

Op elke baan horen natuurlijk bomen en daar wordt ook aan gewerkt, Je zou het haast productiewerk kunnen noemen, met dank aan Jan onze Bomenman. Hiernaast zie je onze neiuwste aanwas, zullen we maar zeggen, een stelletje populieren.

Ook deze zijn weer op de beproefde manier gemakt, dus met binddraad van de tuinshop. Wel wat meer uitdaging om het karakter van de populier na te bootsen maar volgens ons is het prima gelukt.

Overige

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die we zouden kunnen vermelden maar daar zullen we in een volgende aflevering over de voortgang aandacht aan schenken. Zaken die op dit moment lopen zijn in elk geval een verbetering van de installatie van de baan.

Door de druk om de baan rijklaar te maken voor de open dagen in 2015 is er hier en daar wat minder aandacht besteed aan deze installatie en dat gaan we de komende maanden in orde maken.

Tot een vologende keer!